Liikunnan hyödyt liikuntarajoitteisille henkilöille

Liikunnan hyödyt liikuntarajoitteisille henkilöille

Liikunta on terveellistä kaikille. Vaikka henkilöllä olisi liikuntarajoitteita, kuten alaraajahalvaus tai muuten alentunut liikuntakyky, on liikunnasta myös heille runsaasti erilaisia hyötyjä. Liikuntaa voi harrastaa, vaikka ihmisellä olisi monenlaisia rajoitteita. Useimmat rajoitteet eivät estä liikkumista ja on paljon urheilulajeja, jotka on kehitetty nimenomaan liikuntarajoitteisille. Lue, miksi liikuntarajoitteisen kannattaisi ehdottomasti sisällyttää liikkuminen omaan elämäänsä.

Liikunta vilkastuttaa verenkiertoa ja sosiaalista elämää

Moni liikuntarajoitteinen tyytyy vammautumisen jälkeen aluksi istumaan paikoillaan, mutta tämä ei ole hyväksi terveydelle. Paikalleen ei kannata jäädä, vaan liikkuminen tulisi aloittaa pian omien mahdollisuuksien mukaan. Pyörätuolinkin kanssa voi harrastaa monenlaista liikuntaa, joka vilkastuttaa verenkiertoa. Paikallaan istuminen voi huonontaa verenkiertoa, joka taas voi altistaa terveysongelmille.Liikunta tuo myös sosiaalisia hyötyjä. Liikunnan parissa on upeaa saada ylittää omia rajojaan ja joukkuepelit, kuten koripallo on tästä hyvä esimerkki. Se on joukkuepeli, joka vaatii hyvää ryhmähenkeä. Tällaisista joukkuepeleistä onkin hyvät mahdollisuudet saada ystäviä myös harrastuksen ulkopuolella. Moni vammautunut saattaa aluksi tuntea itsensä yksinäiseksi, mutta kannattaa hakeutua ryhmiin nopeasti, sillä fyysiset rajoitteet eivät missään tapauksessa rajoita elämää niin, ettei voisi harrastaa. Sitä paitsi se tunne, kun on onnistunut matsi takana ja ryhmähenki huipussaan, on sellaista, jota ei pysty sanoin kuvailemaan.

liikuntarajoitteisille henkilöille

Liikunta voi parhaimmillaan parantaa liikuntarajoitteisen kuntoa, se voi tuoda helpotusta fyysisiin kipuihin ja lisäksi se nostaa itsetuntoa ja itsevarmuutta. Liikunta tuo iloa jokaisen elämään ja sen avulla arkeen saadaan rutiineja. Liikuntavammaisen on helpompi liikkua esimerkiksi pyörätuolin tai jalkaproteesin avulla, kun liikunta on osa arkea. Liikunnan jälkeen mieliala on varmasti korkealla ja liikunnan parhaita puolia onkin sen kyky saa ihminen tuntemaan itsensä hyväksi ja energiaa riittää.

Liikunta tekee toiminnasta helpompaa

Liikunta kasvattaa sitä harrastavan kuntoa ja lihaksia. Esimerkiksi pyörätuolipotilaalle on tärkeää, että käsissä riittää voimat liikkumiseen. Kädet eivät voi väsyä kesken matkan, ellei alla ole sähköllä toimiva kulkuväline. Tästä syystä liikunnan harrastaminen on todella suositeltavaa. Liikunta myös parantaa motoriikkaa ja kestävyyttä. Ihminen, joka on tottunut tekemään tietyillä raajoilla tiettyjä asioita, joutuu vammautumisen jälkeen opettelemaan tekemään asioita toisin ja liikunnasta on apua tällaisessa opettelussa. Motoriikkaa saadaan parannettua niillä rajoilla, jotka ovat liikuntarajoitteisen pääasiallisesti käyttämät. Liikunta siis helpottaa päivittäisessä arjessa toimimista. Jos käsiä ei käytettäisi, voisi liikkuminen olla hankalaa. Siksi liikkumista ei saa unohtaa missään elämäntilanteessa.

Liikuntamuodot liikuntarajoitteisille

Liikuntarajoitteiset voivat harrastaa liikuntaa siinä missä muutkin. Pyörätuoli tai raajojen puuttuminen ei ole este. Monia lajeja on muunneltu niin, että myös liikuntarajoitteiset voivat harrastaa niitä. Tällaisia lajeja kutsutaan nimellä vammaisurheilu.

vammaisurheilu

Suosituimpia liikuntarajoitteisille sopivia lajeja ovat mm. koripallo, uinti, pöytätennis ja tennis. Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry järjestää runsaasti liikunnallista toimintaa liikuntarajoitteisille. Lajeja on paljon, jopa lähes 40 kappaleen verran, joten jokaisella on mahdollisuus löytää itselle sopiva laji. VAU:n sivuilta voi käydä selaamassa oman alueen lähistöllä toimivia seuroja. Seuroja voi selata niin vammaryhmien kuin ikäluokkienkin mukaan, joten sopivan seuran löytäminen ei ole vaikeaa. VAU:lta saa tarvittaessa suoraan neuvoja, jotta liikuntaharrastus voi alkaa. Urheilulajeista myös kilpaillaan ja moni onkin varmasti kuullut mm. paralympialaisista. Kisoja järjestetään niin kehitys- ja näkövammaisille kuin kaikille muillekin, joilla on jonkinasteinen liikuntarajoite. Toiminta on hyvin laajaa ja siksi liikuntarajoitteisten ei kannata vaipua epätoivoon liikkumisen suhteen, vaan kannattaa lähteä toimintaan mukaan, niin kunto alkaa kasvamaan!