Syntymäsokeat Riikka ja Joose tekevät musiikkia ammatikseen

Riikka Hänninen on syntymäsokea laulaja ja laulunopettaja. Tie musiikkimaailman pyörteissä on ollut toisinaan haastava ja toisinaan taas tuntunut ihan tavalliselta, riippuen siitä onko ympäristö asettanut näkövammaiselle ylimääräisiä haasteita, vai onko Riikka saanut keskittyä ainoastaan musiikkiin. Riikalla on muusikkona todellisia vahvuuksia, kuten absoluuttinen sävelkorva, tarkentunut ja vahva kuuloaisti ja hyvä muisti. Keskittymistä hetkeen ja kuuntelemista katsomisen sijasta Riikka haluaa opettaa näkevillekin.

Syntymäsokeat Riikka ja Joose tekevät musiikkia ammatikseen

Joose Ojala koki opiskelemisen hankalaksi – kunnes löysi musiikin. Nyt hän valmistuu musiikinopettajaksi ammattikorkeakakoulusta.

Riikka ei ole antanut sokeuden tulla unelmiensa tielle

Riikka syntyi keskosena, kaksi kuukautta ennen laskettua aikaa. Keskoskaapissa hänen silmiinsä kehittyi sidekudosta, joka vei näkökyvyn. Nykyään hän aistii enää voimakkaan valon. Riikan vanhemmat ovat kuitenkin aina kannustaneet tytärtään toimimaan mahdollisimman itsenäisesti ja kokeilemaan kaikkea, mitä hän haluaakaan yrittää. Asenne on säilynyt aikuisuuteen asti, eikä näkövammaisuus olekaan rajoittanut Riikan valintoja.

Keskivertoa paremman kuulonsa myötä Riikka osaa hahmottaa tiloja akustiikan avulla erittäin hyvin. Kuuntelemalla kaikua hän pystyy päättelemään, mistä materiaalista vieressä oleva seinä on rakennettu ja kuulee esimerkiksi bussipysäkin sijainnin kaupungilla kulkiessaan. Apuna toimii opaskoira.

Musiikin ammattilaiseksi käytännön esteet selättäen

Laulamisessa tai pianonsoitossa näkövammasta ei ole haittaa. Hankalaksi tilanteet muuttuvat silloin, jos ympäröivät olosuhteet ovat näkövammaisen suhteen haastavia. Sellaisistakin on selvitty, esimerkiksi silloin kun Riikka päätti opiskella Complete Vocal Technique -tutkinnon ja matkusti sitä varten useita kertoja Kööpenhaminaan seminaariin säännöllisesti kolmen vuoden ajan.

Musiikin ammattilaiseksi käytännön esteet selättäen

Riikka kävi lapsena koulua osana normaalia luokkaa, mutta opintoja tukivat opintojaksot Jyväskylässä näkövammaisten koulussa. Siellä hän oppi itselleen sopivia opiskelutekniikoita ja sai vinkkejä arjen tilanteista selviämiseen. Musiikista Riikka nautti lapsesta asti ja aloitti jo kuusivuotiaana opinnot musiikkiopistossa. Myöhemmin Riikka jatkoi musiikkiopintojaan Sibelius-lukiossa ja Sibelius-Akatemiassa. Opinnot Tanskassa vahvistivat hänen ammattitaitoaan ja uravalintaa laulunopettajana. Riikka on samalla jatkanut säännöllistä keikkailua muusikkona.

 

Omien vahvuuksien löytäminen auttoi pärjäämään

Riikka kertoo, että opinnoissaan hänellä oli myös vaihe, jolloin hän pelkäsi, ettei tule selviytymään kaikista käytännön haasteista musiikinopettajan uralla. Laulamista ja musiikin opettamista hän rakastaa ja viihtyy myös nuorien kanssa, mutta pelkäsi ettei saisi ryhmiä hallintaan tai pystyisi toimimaan suuren joukon kanssa. Lopulta sisukas nainen kuitenkin päätti, ettei antaisi pelon estää häntä toteuttamasta unelmiaan. Hän keskittyi miettimään, mitä osioita musiikissa ja sen opettamisessa erityisesti rakastaa ja panosti niihin. Näihin aikoihin syntyi ajatus myös läsnäolon opettamisesta laulun yhteydessä ja opinnoista Tanskassa.

Musiikissa Riikkaa kiinnostaa erityisesti kansanmusiikki ja kalevalalainen kansanlaulu. Hän keikkailee useamman eri yhtyeen kanssa ja käy kouluttamassa laulajia ympäri Suomea. Lisäksi hän antaa kotistudiossaan yksityislaulutunteja.

 

Joose Ojala löysi musiikista itselleen tien ammattiin

22-vuotias Joose Ojala on Riikan tavoin syntymäsokea ja opiskelee pop&jazz-pedagogiksi Metropolian ammattikorkeakoulussa. Ojala hallitsee useita instrumentteja, mutta hänen pääsoittimensa on haitari. Erityisen lähellä hänen sydäntään ovat brasilialainen musiikki ja argentiinalainen tango. Opiskelun ja opettamisen lisäksi hän keikkailee aktiivisesti oman bändinsä kanssa.

Joosen sokeuden on aiheuttanut vanhemmilta peritty geenivirhe. Myös hänen kaksi vuotta nuorempi veljensä syntyi sokeana ja veljeksistä olikin paljon tukea toisilleen heidän kasvaessaan.

Joose Ojala löysi musiikista itselleen tien ammattiin

 

Joose innostui musiikista ja esiintymisestä jo alakoulussa. Hän kävi pientä kyläkoulua, jossa häntä rohkaistiin harrastamaan ja esiintymään. Yläkoulussa hän joutui kuitenkin opiskelemaan useita aineita eriytetyssä ryhmässä ja motivaatio opiskeluun katosi, myöskään lukio ei tuntunut enää vaihtoehdolta. Yläkoulun jälkeen musiikillisesti lahjakas poika jatkoi kuitenkin opintojaan Pop&Jazz-konservatoriossa, jonka kautta aukesi tie ammattikorkeakouluun. Nyt hän kertoo olevansa innoissaan tulevasta ammatistaan.